Despre profesori

Este exclus să avem învățământ de calitate dacă nu se schimbă radical cariera didactică exact după modul prevăzut de Legea educației. 


Aud zilnic prostii și "soluții miraculoase" și vreau să dau câteva răspunsuri clare:

1) schimbarea cuplului (programă + manuale) nu va aduce un mare progres dacă nu creștem calitatea profesorilor. Fără acest lucru orice altă măsură nu va da decât rezultate minime. Să faci programă finlandeză e ușor și ia o lună: o traduci. Dar e și inutil dacă o predă un profesor mediocru sau șpăgar. Degeaba ai un Jaguar cu motor de Trabant.


2) Este exclus să realizăm creșterea calității profesorilor dacă nu realizăm trei lucruri concomitent: 

a) formare de calitate
b) selecție corectă
c) răsplată adecvată

3) Legea educației prevedea soluții corecte pentru toate aceste elemente, astfel:
a) formare: master didactic numai în cele mai bune universități plus practică la clasă, alături de cei mai buni profesori.

b) selecție: în două etape, astfel
(i) după finalizarea etapei a) absolventul dă un examen național care-i conferă un "certificat de liberă practică a meseriei (vocației ar spune unii) de profesor". Astfel statul se asigură că cei care au dreptul de a fi profesori au un o calitate minimală certificată de acel "certificat". 
(ii) după obținerea certificatului profesorul dă concurs pe post LA NIVELUL ȘCOLII, inclusiv cu reprezentanți ai părinților.
Ce părinte normal ar accepta un profsor slab la concurs?

c) răsplată adecvată: legea prevede ca masterul didactic este plătit cu o bursă echivalentă cu salariul de intrare în sistem. E clar că pentru motivare salarizarea trebuie crescută. Pentru a fi la nivelul mediu al OECD (nu în termeni absoluți ci în putere de cumpărare echivalentă) ar trebui să crescă salariile cu 30% în medie. Această creștere poate fi susținută dacă se aplică corect Legea educației referitor la finanțare. Să fie clar: numai creșterea salariilor nu produce niciun efect in sistem, în afară de risipă si satisfacerea unor mafii sindicale.

TOATE aceste elemente (masterul didactic, procedura de selecție, și răsplata adecvată) urmau să intre în vigoare, conform legii, gradual, din iunie 2012. Dar a venit USL și a schimbat TOATE aceste prevederi, menținând exact aceleași rețete ale eșecului referitoare la resursa umană. În interesul arbitrariului și clientelei de partid, în afara interesului elevilor și părinților. PSD merită și un bonus: au schimbat criteriile (care erau relevante) pentru a ajunge conferențiar și profesor, astfel încât toți pesediștii să ajungă profesori universitari. Cu 20 de articole în Urzica poți ajunge profesor universitar. Cu 3 în Nature nu... Trebuie să ai o minte de pesedist să repeți aceleași prostii și să te aștepți la rezultate diferite.

De aceea spun că în scurt timp educația din România va fi dincolo de reparabil. Raportul OECD referitor la testele PISA arată că principalul element pentru creșterea rezultatelor este calitatea formării și selecției cadrelor didactice. Și acum avem o mare problemă cu resursa umană, care e din ce în ce mai slabă și pentru că profesorii buni (mai avem încă, slavă Domnului) se simt singuri în cancelariile în care personaje dominante sunt dna Blându. Dar în curând, grație PSDului și votanților acestora, în școli și universități vom avea majoritar mediocrități. Care vor umbla, inevitabil, la sistemul de valori al națiunii. Prima valoare pe listă va fi plagiatul. A doua minciuna și abia a treia incompetența.

Mă simt, desigur, responsabil că nu am reușit, politic, să asigur încă un an de implementare a Legii educației prin pierderea guvernării în mai 2012. Chiar dacă nu mai eram eu în funcție, Cătălin Baba continua foarte bine. Puteam să fac mai mult? Probabil. Teoretic da, practic nu cred. Altfel spus, îi rog pe părinți să mă ierte că nu ne-au votat și să se ierte pe ei înșiși că nu au dat copiilor României o șansă. Iată (aici) cum evalua Comisia Europeană Legea educației, gândită de experții din comisia Miclea.

PS: Am văzut tot felul de interpretări despre rezultatele testelor PISA 2012. Interpretarea corectă (calitativ) este următoarea: 

a) testul PISA 2012 față de testul PISA 2009 a suprins exact perioada în care am condus ministerul.
b) Rezultatele sunt încă slabe dar:
  • pentru prima dată nu mai suntem ultimii în Uniunea Europeană și avem o creștere semnificativă și măsurabilă. Trei țări sunt sub noi.
  • România a înregistrat cea mai mare creștere anuală din UE la matematică iar la științe a doua cea mai mare creștere după Polonia.
  • Procentul copiilor cu rezultate slabe este în scădere.
  • Polonia e performerul UE pentru perioada 2000-2012. A aplicat exact rețetele pe care Legea educației le preconiza pentru România.
Aceste lucruri arată justețea demersului început la minister. El nu trebuia decât continuat. Dr. Victor Viorel, ți-a mai rămas ceva de distrus din România?

PPS: politicienii tocmai au descoperit "profesorul care cere cadouri" în România. O înfierează (pe bună dreptate) pe învățătoarea respectivă și cer acum să cadă capete. Politicienii care fac asta sunt niște farisei: așa era și când erau ei copii. Chiar nu mai țineți minte că băiatul șefei de la alimentară era avantajat la clasă iar de băiatul securistului le tremurau genunchii la toți? Responsabili suntem cu toții, iar soluția este tot la noi, și e una colectivă. Tot ei dau la televizor sentințe comunistoide ("profesorii sunt elita națiunii") sau generalizatoare: "profesorii sunt șpăgari", "profesorii sunt slabi"etc. Mă dezic. Avem profesori foarte buni, cum avem și profesori foarte slabi. Avem oameni foarte onești, care au rezistat presiunilor și au făcut bacalaureatul corect. Dar avem și șpăgari. Avem profesori care ajung la fix în clasă, avem și profesori care întârzie 30 de minute. Rolul nostru este să maximizăm numărul celor buni și să-l diminuăm pe cel al celor slabi. Nu cu USL se poate face asta.

Comentarii

  1. Stimate domnule Funeriu,
    Apreciez ideile dumneavoastra si va cunosc si performantele in calitate de ministru. Autenticitatea umana si profesionala consta in coerenta dintre idei si fapte. Dumneavoastra sunteti una dintre persoanele care ati fost in pozitia in care sa puteti aplica aceasta coerenta. Cum explicati coerenta intre afirmatia dumneavoastra de la punctul 2.a si masura pe care ati luat-o in timpul mandatului dumneavoastra de a reduce structura de personal a institutiilor din subordinea ministerului care aveau ca misiune si obiective tocmai formarea continua a cadrelor didactice din sistemul preuniversiatr? S-a risipit si bruma de experienta si expertiza in dezvoltarea resurselor umane. Am inteles nevoia de a reduce cheltuielile si de a face reduceri de posturi; dar de ce ati decis sa reduceti pana aproape la desfiintare institutiile din domeniul formarii continue? In schimb, ati lasat aproape intacte institutii care au ca misiune doar control si indrumare prin inspectii scolare care nu pot suplini activitatea de dezvoltare profesionala. In toata Europa accentul se pune pe invatarea pe tot parcursul vietii si pe educatia adultilor, iar dumneavoastra ati lovit tocmai in fundamentul care fusese cat de cat construit in Romania. Va intreb cum ati sprijinit formarea continuade calitate? Pentru formarea initiala am apreciat ideea masteratului didactic. Pentru formarea continua, cred ca ati sugrumat institutiile din fiecare judet din dorinta unei economii irelevante, dar devastatoare prin efecte.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. La cate cursuri de formare continua ati mers domnule? Aceste cursuri se fac in timpul anului scolar, sunt practic inutile....cei care vin isi fac treaba dar cursantii copiaza temele unii de la altii.Sunt multumiti si cei ce predau ca-si primesc banii si cei carora li se preda ca-si obtin diplomele necesare gradatiilor sau fisei de evaluare anuala. Daca-ti faci treaba la clasa dupa 4 ore esti lesinat (am spus clar daca-ti faci treaba) timpul dintr-o saptamana iti ajunge doar sa-ti pregatesti materialele pentru elevi sa te mai documentezi pentru lectii si normal sa-ti rezolvi treburile din gospodarie (statele sarace sunt statele unde populatia sufera de foame).Cursurile de formare trebuiesc puse doar in vacante, atunci cand omul are si el timp pentru a asimila informatii noi.
      Vorbiti despre reducerea de posturi :) ma buseste rasul, de cate ori ati mers in mediul rural sa vedeti despre ce este vorba? Intr-o scoala ai nevoie de videoproiector, imprimanta, toner pt imprimanta calculatoare, sunt nevoi primare. Banii pentru aceste utilitati vin de la primarii, acestea nu au bani deci trebuie sa te descurci cum poti. In schimb daca erau folosite scolile mari , frecventate de elevii din 2-3 comune se schimba situatia, costurile scadeau iar se reducea numarul persoanelor necalificate si al pensionarilor (se faceau normele didactice intr-o singura institutie)dar asta nu se doreste. Incercati aici sa oare sa aratati cat sunteti de sensibil fata de copii care fac naveta? S-o credeti dumneavoastra ca tine . Costul transportului elevilor cu microbuze scolare este mult mai mic, in rezultate, decat lipsa cadrelor didactice calificate....
      Directia pe care incepuse invatamantul sa mearga era buna dar afecta prea multe"capete luminate" si-i favoriza prea mult pe cei ce aveau /au nevoie de educatie.

      Ștergere
  2. :) Cand ajungi in sistemul de invatamant ai impresia ,gresita, ca acolo trebuie sa intalnesti oameni cu o conduita morala exemplara.Cand sefa ta de catedra iti cere de la obraz sa nu-ti mai pregatesti elevii in vedere testarilor nationale ca-si pierde musterii de la meditatii ai impresia ca nu auzi bine sau ca ai inteles tu gresit ! Ce lipseste invatamantului romanesc este LIPSA FORMATORILOR DE DASCALI , nu a formatorilor de metode moderne de transmitere a informatiei, acestia sunt multi, ne calificam, ne recalificam facem cursuri de reformare dar uitam nu are cine sa ne invete care este rostul nostru in invatamant, care sunt consecintele lipsei unei educatii reale a copiilor.
    Si da nu cred ca este corect sa manaci un salariu lunar pe spinarea unor elevii si dupa 4 ani de zile sa iesi in strada si sa ai neobrazarea sa spui ca tu nu poti sa faci nimic cu un elev care a ajuns intr-un liceu teoretic cu nota 2 la matematica si tu sa-l faci de 5/6. Oare de ce nu ai iesit TU domnule profesor in strada cand acesti elevi au intrat in clasele de liceu? De ce nu ai trimis acesti elevi in scolile de meserii unde puteau sa invete o meserie sa-si castige independenta financiara mai tarziu?
    Desfiintarea scolilor speciale a fost cea mai mare prostie . Poate ca nu se intelege , legislatia europeana ne cere integrare dar ce integrare poate fi mai utila unui elev /copil cu probleme decat integrarea economica? Acolo se pune accentul pe deprinderi, calitati care pot fi dobandite si dezvoltate prin exercitiu...
    Si ca sa ma racoresc bine(banuiesc ca frustrarile mele legate de sistemul educational sunt destul de vizibile) unde s-a mai vazut in lumea asta performanta obtinuta atunci cand o persoana nu risca nimic. Nu ai rezultate la clasa(nu doar la concursuri) iti pierzi postul -simplu si corect !De ce sa suporte
    statul roman consecintele lipsei de respect fata de invatamant a celor ce capuseaza acest sistem?
    Da domnule Anonim doar dobitocii pot spune lucrurilor pe nume...si partea nasoala este ca suntem din ce in ce mai putini , va puteti relaxa!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. " Nu ai rezultate la clasa(nu doar la concursuri) iti pierzi postul -simplu si corect "

      Care este articolul de lege din actuala lege a educatiei nationale care ar duce la concedierea unui profesor mediocru? In mod normal esti concediat cand ramai fara clienti. Cum la noi oricat de slab ai preda, ai oricum elevi, nu vad cum poate fi concediat acel profesor/invatator.

      Ștergere
    2. Asta incerc si eu sa spun ! Nu exista un temei legal ca sa concediezi un profesor care nu-si face datoria. Partea mai nasoala este ca momentan nici nu ai cum sa faci asa ceva. Unde-i trimiti daca lipsesc scolile de meserii, pe strada?

      Ștergere
  3. Domnule Funeriu , prestatia dumneavoastra in cadrul ministerului invatamantului a fost de departe cea mai buna , de fapt putem spune ca ati reusit sa schimbati directia in care se indreapta invatamantul romanesc, insa meritul cel mai mare este altul , si acesta va diferentiaza te toti colegii dumneavoastra de partid si de cei din celelalte partide , dumneavoastra sunte-ti singurul ministru care si-a impus ideile si proiectul in cadrul ministerului , sunte-ti cel care i-a incalecat si i-a strunit pe functionarii publici astfel ca acestia sa se conformeze proiectului dumneavoastra si nu intereselor lor , acest lucru s-a vazut si din reactiile publice de opozitie ale acestora ,unii invinuindu-va ca nu le aparati interesele lor . Sunte-ti singurul care a inteles ca rolul unui ministru ,respectiv al guvernului din care face parte este de a subordona institutiile statului si a le conduce in intersul populatiei care i-a desemnat sa conduca tara , deci guvernul reprezinta interesul electoratului si nu a functionarilor publici , daca va intreb cati dintre colegii dumneavoastra stiu asta , o sa-mi spuneti ca majoritatea , dar cati au inteles si au transformat in concret acest lucru ?
    Ministrii acestei tari au fost incalecati de ministere , legile si proiectele acestora au fost facute de functionari publici , politicienii s-au transformat din conducatori in condusi , le-a convenit aceasta situatie pentru ca le permitea sa-si vada de treburile lor sau pentru ca nu aveau nici un proiect si nici habar de a conduce altceva decat autoturismul personal .
    Vedeti dumneavoastra USL-ul face ce stie , rau sau bine ….. nu conteaza, ideea e ca in final acestia vor pierde alegerile pe mana lor si va fi vina lor , acelasi lucru s-a intamplat si cu PDL-ul a pierdut pe mana lui din vina lui nu din vina USL-ului , intrebarea este urmatoarea : isi recunoaste PDL-ul vina ? Da
    Inteleg membri PDL-ului de ce au pierdut alegerile ? Nu
    Nu inteleg acest lucru pentru ca in marea lor majoritate sunt fosti functionari publici , pentru acestia statul ca institutie este singurul Dumnezeu (nici macar nu-si dau seama de asta), pentru ca-si spun “de dreapta” ca si cum ar actiona un buton si i-ar transforma pe fostii UTC-isti si membri ai PCR Boc Emil sau Preda Marian in capitalisti 100% .
    Stiti de ce deveneau oamenii membri de partid PCR ? Pentru ca erau dispusi la orice josnicie pentru a avea dreptul de a intra la “Cantina Partidului “
    Acestia sunt colegii dumneavoastra .
    Credeti ca acestia vad lucrurile in acelas fel ca un olimpic international care a fugit din Romania comunista la 17 ani si care si-a castigat titlurile prin forte proprii in cele mai inalte sfere academice internationale ? Daca da …….atunci sunte-ti incredibil de naiv.
    Daca doar va folositi de acestia ca sa accedeti in pozitii in care sa pute-ti schimba ceva in bine ………atunci sunte-ti incredibil de destept .

    RăspundețiȘtergere
  4. D-na a gresit si trebuie sa fie sancionata dar cu o floare nu se face primava /odata si-odata trbuie taiat raul de la radacina!

    RăspundețiȘtergere
  5. Cred pentru a crește calitate profesorilor trebuie sa realizăm patru lucruri concomitent:

    a) formare de calitate
    b) selecție corectă
    c) răsplată adecvată
    d) o modalitate nebirocratica prin care profesorii mediocri sa fie concediati.

    Fara punctul d) vor dura vreo 20-30 de ani pana cand invatatorii si profesorii mediocri vor fi eliminati din sistem. Sute de mii de copii vor avea de suferit. Si nu ma refer aici numai la cazuri flagrante ca cel de la scoala 10 din Bucuresti, ci si la acei profesori care cu toate ca nu cer "favoruri" nu au ce cauta la catedra pentru ca ori nu sunt facuti sa predea ori nu isi dau interesul.

    RăspundețiȘtergere
  6. Nu cred că este nici o șansă să fie schimbat sistemul de valori al națiunii. Mediocritățile nu mai sunt atât de sigure pe ele ca înainte. Iar lupta abia a început.

    Dacă veți ajunge la putere din nou crucială este creșterea procentului din buget pentru educație și cercetare. Masivă ! Fără asta restul sunt discuții fără nici o consecință practică.

    RăspundețiȘtergere
  7. De la finlandezi (olandezi, americani, etc) se poate lua nu doar programa, dar si modelul de pregatire al profesorilor. Nu stiu daca niste reprezentanti ai parintilor pot decide care profesori sunt buni si care nu (acesti reprezentanti sunt alesi de o majoritate, si ca si majoritatea electorala alege ce e mai bine pentru ea, nu pentru fiecare copil in parte). Trebuie sa acceptam faptul ca noi romanii nu putem face educatie pe model comunitar ca in tarile anglo-saxone, cel putin nu la momentul actual. Educatia se face la nivel individual, ca tot ce se face in Romania. Asa ca faceti si la noi scoli diferite, pentru parinti si elevi cu nevoi diferite, sa aiba de unde alege, de la programa la profesori.

    RăspundețiȘtergere
  8. "c) ... ar trebui să crescă salariile cu 30% în medie."

    1. Din cate stiu, dintre angajatii ministerului 2/3 predau la catedra si 1/3 lucreaza in minister, agentii, ISJ-uri etc.

    D. Funeriu intrebati orice profesor/ invatator cu ce il ajuta un birocrat din minister sa predea mai bine?

    Am avut aceasta discutie cu membrii familiei si cu prietenii (intamplarea face sa am multi cunoscuti care sunt profesori) si raspunsul a fost acelasi: cu mai NIMIC. Daca munca lor inutila atunci pot fi concediati fara probleme (nu chiar toti, cred ca pot fi pastrati contabilii, departamentele de IT si sefii agentiilor si cativa angajati la fiecare agentie in parte). Cred ca ar fi loc de o crestere cu 20%-25% a salariilor pe bugetul actual.

    Si apoi, in caz de greva, profesorii nu vor avea de suferit si se va vedea cat de "utili" sunt birocratii din MEC.

    2. Prin anii 2004, 80% din bugetul ministerului mergea pe salarii. Acum cam 50% in conditiile in care bugetul este mult mai mare. Restul de 50% merg in "investitii" care la nivelul scolilor nu se vad (apropos de banii pe care parintii trebuie sa ii dea pentru curatenie). Alta sursa de a creste salariile profesorilor.

    De ce nu se impart toti ministerului si se trimit direct la scoli?

    10%-15% din bugetul ministerului cred ar fi suficienti pentru a plati numarul minim de birocrati necesar din agentii si ISJ-uri.

    RăspundețiȘtergere

  9. "c) ... ar trebui să crescă salariile cu 30% în medie."

    1. Din cate stiu din angajatii ministerului 2/3 predau la catedra si 1/3 lucreaza in minister, agentii, ISJ-uri etc.

    D. Funeriu intrebati orice profesor/ invatator cu ce il ajuta un birocrat din minister sa predea mai bine?

    Daca munca lor este inutila atunci pot fi concediati fara probleme (nu chiar toti, cred ca pot fi pastrati contabilii, departamentele de IT, sefii agentiilor si cativa angajati ai fiecarei agentii). Cred ca ar fi loc de o crestere cu 20%-25% pe bugetul actual.

    2. Prin anii 2004, 80% din bugetul ministerului mergea pe salarii. Acum cam 50% in conditiile in care bugetul este mult mai mare. Restul de 50% merg in "investitii" care la nivelul scolilor nu se vad (apropos de banii de parintii trebuie sa ii dea pentru curatenie). Alta sursa de a creste salariile profesorilor.

    De ce nu se impart toti ministerului si se trimit direct la scoli?

    PS: 10%-15% din bugetul ministerului cred ar fi suficienti pentru a plati numarul minim de birocrati necesar din agentii si ISJ-ului.

    RăspundețiȘtergere
  10. Domnule Daniel P. Funeriu....dumneavoastră aveţi tupeul sa vorbiţi despre profesori după ce ne-aţi umilit în mandatul dumneavoastră?....

    RăspundețiȘtergere
  11. @tanchis : imi pare nespus de rau ca Distinsul Domn Ministru Funeriu nu v-a umilit asa cum se cuvine... Domnia sa ar fi trebuit sa extirpe din timp tumoarea maligna uselista si a Jigodiilor de asa zisi "profesori", ce se prosterneaza seara de seara la Mizeriile Latrinelor voiculesciene... De fapt, fapturile mutante ale viitorului Puscarias voiculescu trebuiesc felicitate, daca reusesc sa spele cerebelele atator imbecili de "profesori" excitati de propaganda nazista voiculesciana... Ati acceptat Romania Uselista Plagiatoare a androneascai ? Dispareti de pe acest blog respectabil si revarsati-va mizeriile pe paginile idolilor vostri...Mi-e scarba ca traiesc in aceeasi tara cu d-alde "tanchisti" uselisti ca tanchis...

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Oldies and Goldies

Homeschooling: inginerie socială, nicidecum alternativă educațională

Cum să iei două Nobeluri fără bac, scriind și articole științifice greșite? Și să mai și mergi din arest direct la balul președintelui SUA

Cum e cu latinitatea Limbii Române (text scris de tata, adică de Ionel Funeriu)

Mica mea mare răfuială cu unii „lideri de opinie”: sunteți și voi vinovați

Adevărul despre aberația auxiliarelor: despre imbecilitatea agresiv-distructivă din România