Cu stiletto pe pârtia de ski sau cum mint politicienii că... depolitizează educația
Politicienii, noi și vechi, vor să… depolitizeze educația
cu grația
unei doamne care, după șampania de anul nou, o ia pe pârtia de ski încălțată cu stiletto...
Există totuși speranță, președintele Iohannis promițând recent organizarea
concursurilor ”ca la carte”. Să vedem însă despre ce ”carte” e vorba.
Chiar dacă lucrurile sunt foarte simple, niciun
politician nu le explică, în schimb toți își fac PR pe seama acestei chestiuni
fundamentale. Nu le explică pentru că, în opacitatea cețoasă, pot fi făcute
orice mișculații, pe care ei, politicienii, știu să le ambaleze în fraze
meșteșugite din care nu pot să lipsească “depolitizare”, “bun profesionist”, “concurs corect”,
“menegiment profesionist” și alte baliverne. Așadar, fiat lux!
Singura nevoie a
societății pe care politicienii trebuie să o satisfacă e să avem directori buni.
Directori cu știință de carte și pedagogie, gospodari, cu autoritate în fața
corpului profesoral, părinților, elevilor, primarului, inspectorului școlar
general și a comunității.
Restul e
periferic: vârsta, sexul, etnia, apartenența politică nu trebuie să intereseze și
nici nu e legal să intereseze pe cineva. E de o ipocrizie grețoasă să ceri
directori care să nu fie membri ai
vreunui partid politic: apartenența politică e un drept garantat prin
Constituție și nu poate fi luat directorilor decât tot prin Constituție. Nu apartenența
la un partid e problema, ci condiționarea accesului la funcție de apartenența
la un partid. Dar pe cine mai interesează logica astăzi?
Rețineți așadar: singurele elemente care trebuie să fie corect legiferate sunt:
- a) calitatea omului și
- b) absența mijloacelor de
a condiționa accesul în funcția de director de apartenența politică
A: Ce am făcut eu pentru a mă asigura că, indiferent de ceea ce
se înâmplă la nivel local în cele vreo 8000 de concursuri (proces greu de
controlat de vreun organism central), directorii vor fi de calitate?
Simplu:
- prin legea 1/2011 am condiționat înscrierea la concursul de director de “membership” în “corpul naţional de experţi în management educaţional” (art. 256, Legea 1/2011, idee preluată din raportul comisiei Miclea).
- Ulterior, prin ordin al ministrului dat în baza Legii 1 (OMECTS nr. 5549/6.10.2011) am dispus ca cei care îndeplinesc criterii de calitate relevante să fie incluși în corpul experților, să beneficieze de formări relevante din fonduri europene (pusesem deoparte vreo 10 milioane de euro pentru asta) pentru ca mai apoi să aibă calitatea necesară pentru a coduce o școală.
Subliniez că, oricât
ai fi de intransigent și de informat, e imposibil de controlat de către
minister modul de desfășurare al celor 8000 de concursuri: nu poți să urmărești
dacă pila preotului din satul X e mai capabilă ca pila șefului de post, ai în
schimb datoria să te asiguri că toți candidații, indiferent de sistemul PCR
(pile, relații, cunoștințe) căruia îi aparțin, sunt de calitate.
Cum a fost,
ulterior, deturnată această măsură?
Destul de simplu, fără modificarea legii: guvernul
plagiatorului Ponta, prin ordinul OMECTS 4838/2012, semnat Andronescu, a
denaturat toate criteriile de calitate stabilite de mine, perimțând și nulităților
accesul în “corpul experților” în care, de-acum, erau prezenți și oameni
capabili și oameni slab pregătiți.
B: Ce am făcut pentru a
mă asigura că accesul la funcție nu e condiționat de apartenența politică?
Simplu conceptual:
- am evitat ca politicul să impună directorul de sus în jos, pe verticala de putere ministru-inspector școlar general, legiferând organizarea concursului pentru director de jos în sus, de către consiliul de administrație al școlii, din care fac parte profesori (6 din 13 membri), reprezentanții părinților (3 din 13 membri), și ai primăriei (1 din 13 numit de primar și 3 din 13 numiți de Consiliul Local). E limpede că într-o asemenea compoziție în care toți cei interesați sunt reprezentați, e aproape imposibil de impus un director pe criterii politice. E vorba de (art. 257 și 258 din Legea 1/2011, inspirat de raportul comisiei Miclea).
- În plus, fapt esențial, am prevăzut că în caz de vacantare a postului, devine director o persoană numită de consiliul de administrație, adică din nou de jos în sus, mult mai greu de influențat pe criterii politice.
De ce anume e importantă această ultimă prevedere? Pentru
că una din șmecheriile des utilizate pentru a avea directori cu cheie politică
în spate constă în a aștepta ca mandatul directorului (obținut prin concurs,
sub un guvern de culoare politică diferită) să expire, și numirea ”temporară”,
dar care în realitate dura cât dura și sprijinul politic al respectivului, de sus în jos, de către inspectorat, adică,
în practică, de filiala locală a unui partid.
Cum au fost deturnate
aceste prevederi legale?
Simplu:
- Prin OUG 49/2014 (semnată de Ponta/Pricopie în 2014) și ulterior confirmat de OUG 96/2016 (Cioloș/Dumitru) au schimbat legea în sensul organizării concursului de către inspectorat. E, practic, echivalent cu organizarea concursului de filiala locală a partidului de guvernământ, deci politizare garantată.
- Prin același OUG 49/2014, semnat de Ponta și Pricopie, au transferat numirea directorilor intermari de către inspectorat, în realitate de filiala locală a partidului de guvernământ. De menționat că OUG 96/2016 care putea să corecteze aceste lucruri nu a făcut-o.
Câteva concluzii:
- Soluția corectă azi este o revenire la varianta originară a Legii 1/2011 pentru că dacă se organizează concursuri de directori conform legii actuale, condiționarea accesului la funcția de director de apartenența politică e ga-ran-ta-tă.
- Așa cum am arătat mai sus Legea 1/2011 prevedea cu precizie cea mai bună soluție pentru a ne asigura că cei care participă la concurs sunt de calitate și că este imposibilă condiționarea accesului la funcția de director de apartenența politică. Conform Legii 1/2011 se asigură reprezentarea în comisia de concurs a celor interesați de bunul mers al școlii: profesori, părinți, primărie.
- Responsabili de modificările prin OUG ale Legii 1/2011 sunt binomurile Ponta/Pricopie și Cioloș/Dumitru, aceștia din urmă aducând modificări minore răului făcut de OUG semnat Ponta/Pricopie. Consider că OUG 96/2016 (Cioloș/Dumitru) a ratat șansa de a repara ceea ce stricase Ponta.
- Îi îndemn pe habarniști, așa cum se dovedește a fi când vorbește despre educație domnul vicepremier Barna, să se abțină de la comentarii publice și de la reinventarea apei calde și să pună mâna să citească legislațiem că nu e greu. Aceste lucruri spuse de vicepremier, nu de un wanabe de opoziție, introduc confuzie.
În rezumat:
- Legea 1/2011 pe care am lăsat-o în urmă, împreună cu ordinele de aplicare, garanta accesul la concurs al oamenilor de calitate, indiferent de simpatia lor politică, prin selecția și formarea lor în corpul național de experți în management educațional.
- Tot Legea 1/2011 mai garanta, prin organizarea concursului de către consilul de administrație al școlii, că influența politică a verticalei de putere ministru-inspector e minimă și că interesul profesorilor, părinților și a finanțatorului (primăria) primează.
- Guvernul Ponta a transformat simfonia Legii 1/2011 într-o manea proastă:
- prin semnătura lui Andronescu a permis intrarea în corpul experților și a oamenilor slab pregătiți iar
- prin OUG 49/2014 a decis organizarea concursurilor, de facto, de filiala județeană a partidului de guvernare
În ceea ce-i privește pe copiii voștri, îmi pare rău că
în loc să aibă numai directori bunii în ultimii 10 ani, selectați în baza Legii
1/2011, unii dintre ei au avut parte de directori proști, numiți de partid. Nu
uitați însă că fix părinții copiilor voștri i-au votat pe cei care au intoxicat
educația din România.
În ceea ce mă privește pe mine... și eu am copii. Și voi
continua să scriu despre ceea ce am făcut bun și alții au distrus, pentru că,
într-o zi, și copiii mei vor căuta pe google să vadă ce a făcut tatăl lor din onoarea unei demnități publice. Nu am niciun chef ca eu, care am dat singura
lege care într-adevăr scotea politicul din școli, să fiu pus în aceeași oală cu
cei care au distrus tot. Și nu, nu voi cruța pe nimeni, aviz amatorilor de
aventuri legislative în educație.
Legea 1/2011 min. Funeriu, com. Miclea, variantă
originară |
Legea 1/2011 în forma actuală (modificată prin
OUG Ponta și Cioloș) |
Art. 257 (1) Funcţia de director şi de director adjunct se ocupă
prin concurs public de către cadre didactice titulare membre ale corpului
naţional de experţi în management educaţional. |
Articolul 257 (1) Funcția de director și de director adjunct se ocupă prin concurs public
de către cadre didactice titulare membre ale corpului național de experți în
management educațional. |
(2) Concursul pentru ocuparea funcţiilor de director
sau de director adjunct se organizează de unitatea de învăţământ, prin
consiliul de administraţie. |
(2) Ocuparea funcțiilor de director și de director adjunct se realizează prin
concurs național, coordonat de către Ministerul Educației și Cercetării,
organizat prin inspectoratele școlare, conform unei metodologii elaborate de
către Ministerul Educației Naționale și adoptate prin ordin al ministrului. Modificare prin :
|
(3) În urma promovării concursului, directorul încheie
contract de management cu primarul/primarul de sector al unităţii
administrativ-teritoriale, respectiv preşedintele consiliului judeţean pe
raza căreia se află unitatea de învăţământ.
|
(3) În urma promovării concursului, directorul încheie contract de management
administrativ-financiar cu primarul/ primarul de sector al unității
administrativ-teritoriale, respectiv președintele consiliului județean pe
raza căruia se află unitatea de învățământ. Modificare prin :
|
(4) Directorul şi directorul adjunct din unităţile de
învăţământ preuniversitar nu pot avea, pe perioada exercitării mandatului,
funcţia de preşedinte sau vicepreşedinte în cadrul unui partid politic, la
nivel local, judeţean sau naţional. |
(4) Directorul și directorul adjunct din unitățile de învățământ
preuniversitar nu pot avea, pe perioada exercitării mandatului, funcția de
președinte sau vicepreședinte în cadrul unui partid politic, la nivel local,
județean sau național. |
Art. 258 (1) Consiliul de administraţie stabileşte comisia de
concurs pentru ocuparea postului de director, respectiv director adjunct al
unităţii de învăţământ preuniversitar. Din comisie fac parte, obligatoriu,
cadre didactice, un reprezentant al inspectoratului şcolar, precum şi un
reprezentant al consiliului local, respectiv judeţean, în funcţie de
unităţile aflate în subordine. |
Articolul 258 (1) Inspectoratul școlar numește comisia de concurs pentru ocuparea funcției
de director, respectiv de director adjunct al unității de învățământ
preuniversitar, unității conexe a învățământului preuniversitar, unității de
învățământ pentru activități extrașcolare. Comisia de concurs pentru ocuparea
funcției de director/director adjunct se stabilește conform metodologiei
aprobate prin ordin al ministrului educației și cercetării. La concursul
pentru ocuparea funcției de director/director adjunct participă de drept
reprezentanți ai organizațiilor sindicale reprezentative la nivel de sector
de activitate învățământ preuniversitar și un reprezentant al părinților, cu
statut de observatori. Modificare prin :
|
(2) Metodologia de organizare şi desfăşurare a concursului
pentru ocuparea funcţiei de director şi de director adjunct se stabileşte prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării,
tineretului şi sportului. |
(2) Metodologia de organizare și desfășurare a concursului pentru ocuparea
funcției de director și de director adjunct se stabilește prin ordin al
ministrului educației și cercetării. |
(3) Consiliul de administraţie validează rezultatele
concursului de ocupare a funcţiilor de director, respectiv director adjunct
şi emite decizia de numire în funcţia de director, respectiv de director
adjunct. |
(3) Consiliul de administrație al inspectoratului școlar validează
rezultatele concursului de ocupare a funcțiilor de director/director adjunct. Modificare prin :
|
(4) Modelul-cadru al contractului de management este
stabilit prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi
sportului. Dacă în termen de 30 de zile consiliul local/consiliul judeţean nu
se pronunţă asupra contractului de management, acesta se consideră aprobat
tacit. |
(4) Modelul-cadru al contractului de management administrativ-financiar este
stabilit prin ordin al ministrului educației și cercetării. Modificare prin :
|
(5) Directorul unităţii de învăţământ de stat poate fi
eliberat din funcţie prin hotărârea consiliului de administraţie, cu votul a
2/3 dintre membri. În această situaţie, este obligatorie realizarea unui
audit de către inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti. |
(5) Directorul/directorul adjunct al unității de învățământ de stat poate fi
eliberat din funcție la propunerea motivată a consiliului de administrație al
inspectoratului școlar/al municipiului București, la propunerea a 2/3 dintre
membrii consiliului de administrație al unității de învățământ sau la
propunerea consiliului profesoral, cu votul a 2/3 dintre membri. În această
ultimă situație este obligatorie realizarea unui audit de către inspectoratul
școlar. Rezultatele auditului se analizează în consiliul de administrație al
inspectoratului școlar. În funcție de hotărârea consiliului de administrație
al inspectoratului școlar, inspectorul școlar general emite decizia de
eliberare din funcție a directorului/directorului adjunct al unității de
învățământ. Modificare prin :
|
(6) Directorul unităţii de învăţământ particular şi
confesional poate fi eliberat din funcţie, la propunerea consiliului de
administraţie, cu votul a 2/3 din membrii săi, prin decizia persoanei
juridice fondatoare. |
(6) Directorul unității de învățământ particular și confesional poate fi
eliberat din funcție, la propunerea consiliului de administrație, cu votul a
2/3 din membrii săi, prin decizia persoanei juridice fondatoare. |
(7) În condiţiile vacantării funcţiei de director, până
la organizarea unui nou concurs, conducerea interimară este preluată, prin
hotărâre a consiliului de administraţie, de către directorul adjunct sau un
cadru didactic membru în consiliul de administraţie, care devine automat şi
ordonator de credite. |
(7) În cazul vacantării funcțiilor de director și director adjunct din
unitățile de învățământ preuniversitar, conducerea interimară este asigurată,
până la organizarea concursului, dar nu mai târziu de sfârșitul anului
școlar, de un cadru didactic titular, numit prin detașare în interesul
învățământului, prin decizia inspectorului școlar general, cu avizul
consiliului de administrație al inspectoratului școlar și cu acordul scris al
persoanelor solicitate. Modificare prin :
|
|
(8) Inspectorul școlar general emite decizia de numire în funcția de
director, respectiv de director adjunct. Introdus prin :
|
Comentarii
Trimiteți un comentariu