Educație și digitalizare
Ceea ce am spus despre educație și digitalizare la dezbaterea edupedu:
Înainte de toate o scurtă remarcă despre această ”dezbatere”, cu atât mai mult cu cât avem trei miniștri în funcție la această masă, doamna Deca și domnii Câmpeanu și Teleman: mulțumesc de invitație, dezbaterea e binevenită, e menirea presei, dar vreau să accentuez că România are nevoie de deliberări, care sunt în sarcina autorităților, nu a presei, pentru că deliberarea aduce după sine decizii și acțiuni, o dezbatere e o șezătoare, utilă poate, dar țara asta are nevoie de decizii ferme și acțiuni.
Să trec la fond
și să răspund simplu cum ar fi arătat școala dacă reforma digitală ar fi început,
așa cum legea 1 o prevedea, în 2011: nu știu, și dacă cineva spune că știe
cred că greșește.
Da, legea
prevedea din 2011 ca ministerul să facă o bibliotecă școlară virtuală, în care
să fie disponibile gratuit toate lecțiile, să fie formați profesorii și să fie
adus internet în toate școlile, da, toate astea ar fi crescut accesibilitatea
la învățătură, am fi fost mai pregătiți pentru pandemie. Nimic nu a fost făcut
de cei 16 miniștri care mi-au succedat, e însă inutil să facem psihoterapie de
grup în care aruncăm vina unii pe alții. Să câștigăm lupta cu viitorul în loc
să luptăm războaiele trecutului!
Știu însă altceva,
ce mi se pare mult mai important: indiferent
de mijloacele predării, cursuri la catedră sau online, esența rezidă receptivitatea
societății, deci a copilului, la valorizarea învățării și capacitatea
sistemului de a livra învățătură. Or, asta nu ține doar de mijloacele de
predare, oricât de moderne ar fi ele, ci ține de un întreg ecosistem al învățării,
spus simplu, ține de mentalitate, în care suportul de învățare e doar un mic
element.
De aceea Legea
1, în esența sa, era despre schimbarea de mentalități, care făceau din învățare o dinamică a societății,
nu un simplu serviciu public, ca furnizarea de apă, gaz și canalizare. Cei trei
piloni pe care Legea 1 reclădea educația ca o dinamică socială, erau:
1)
Fundamentul
moral: așezarea fiecăruia
acolo unde îi e locul pe scala valorică. Asta am reușit, prin eliminarea
fraudelor sistemice. Iată, au trecut 10 ani, de când facem un bacalaureat și
examene naționale corecte și am început o ofensivă antiplagiat. Putem să avem
cele mai performante lecții online, dacă în paralel avem o cultură a fraudei academice,
totul e degeaba, vom construi caractere strâmbe care degeaba știu teoreme și
integrale.
2)
Autoritate: în absența autorității izvorâte din
excelență profesională și comportamentală, copiii vor perpetua o societate aplatizată,
unde respectarea regulii va fi luată la mișto.
3)
Exigență
dublată de formare profesională: exigență pe toată verticala sistemului, exigența ministrului față de inspectori,
directori, profesori, exigență față de elevi și părinți, dar și exigența
societății față de cei chemați să clădească o educație de calitate. E limpede
că această exigență a societății față de educație nu există, oamenii ies în
stradă pentru legile justiției, dar nu ies în stradă pentru o lege a educației,
preferând soluții pe cont propriu.
O să mă
întrebați ce au a face fundamentul moral al educației, autoritatea și exigența
cu discuția despre digitalizare. Eu cred că fără aceste trei componente, digitalizarea e degeaba, la fel
cum degeaba ar fi manuale de calitate fără profesori de calitate.
Să nu ne înșelăm:
esența educației este despre spiritul și mintea copiilor, și apoi despre tehnicile
prin care transmitem informația. Să ne focalizăm pe oameni, nu pe proceduri. Ferdinand zicea că ”nu
zidurile fac o școală, ci spiritul care domnește într-însa”, ei bine da, reperele
morale fac o educație, nu tableta pe care copilul vizionează o lecție.
Acum, că am stabilit
pilonii axiologici pe care trebuie să reclădim educația din țara noastră, dar
avem legea 1 temeinic distrusă și în loc avem vorbe goale, acum că avem și experiența
pandemiei, să vedem, concret, ce e de făcut tehnic, iar pentru asta nu
are rost să reinventăm roata, și, pentru a nu confunda esența cu periferia, să
ne uităm puțin în trecut și să observăm un lucru banal: succesul a venit
atunci când statul a dus educația acolo unde erau oamenii și oamenii unde era
educația:
1)
Primele
eforturi de școlarizare au fost făcute de biserici. Înainte de 1500 educația,
adică, cititul, scrisul, socotitul, erau învățate acolo unde se strângeau
oamenii, la biserici.
2)
La începutul
secolului XX, Spiru Haret a dus educația acolo unde erau majoritatea românilor,
la țară: a făcut din învățători „apostoli” ai educației în cadrul comunității pentru
că nu doar copiii trebuiau educați, ci întreg ruralul trebuia ridicat.
3)
Regimul
autoritar a adus, forțat, copiii la școală, și chiar dacă putem contesta mijloacele,
rezultate certe au existat. În plină explozie demografică statul a dus educația
primară în rural, dar a dus și elevii acolo unde erau școlile, prin internate și
cantine de exemplu.
Or, azi, unde
este elevul? Elevul este fizic, da, la școală, dar mintea lui este adesea în online.
Psihologii vorbesc despre anxietatea legată de lipsa conectării la net, astăzi
copiii își trăiesc o bună parte din viață în online și văd prezența fizică la
școală ca un mijloc prin care sunt privați de plăcerea de a fi pe rețelele de
socializare sau pe consolele de jocuri video. Nu degeaba printre părinți circulă
zicala că ”pentru o educație de calitate trebuie o școală bună, un profesor bun
și un smartphone confiscat”.
Niall Ferguson
demonstrează că profeția hiperconectivității e o falsă profeție: se credea că
disponibilitatea unor conținuturi de învățare online va crește nivelul copiilor,
or nu e așa.
Empiric cred
că e corect să spunem că rețelele de socializare au un totuși un merit, anume
de a fi strâns tinerii în același loc. Avem o situație nouă: copiii încep să nu mai fie
acolo unde este educația: chiar dacă fizic sunt în școli (de când cu pandemia,
nici nici în școli nu mai sunt), mental ei sunt pe jocuri video sau platforme
de socializare. Dacă e așa, atunci să livrăm educație acolo unde sunt copiii,
pentru că bănuiesc că sunteți de acord cu mine că din online nu îi mai scoatem.
Iată și prima
propunere: obligarea prin mijloace legale a rețelelor sociale de a livra
conținuturi educaționale parte a curriculumului național. Celor care spun ”cum să reglementăm
online-ul”, le răspund: statul asigură aplicarea Constituției pe întreg teritoriul
național, a venit momentul să recunoaștem că spațiul virtual, unde oamenii sunt
prezenți mental, este și el teritoriu național, iar statul trebuie să păstreze
controlul asupra acestui teritoriu virtual. Doamnelor și domnilor demnitari:
aduceți educația acolo unde sunt copiii, pe rețelele sociale și recunoașteți
realitatea: copiii noștri sunt, mental, tot mai absenți din școli și tot mai
prezenți online.
Se mai trece cu
vederea un element esențial: degeaba ai conținuturi online de calitate, degeaba
ai profesori care știu să predea online dacă, atunci când au un computer sau smartphone
în mână, copiii fug pe tiktok. Efortul învățării e devalorizat, plăcerea ludică
e văzută ca un drept. Un șantier pe care trebuie lucrat foarte atent, și aici
nu am competențele tehnice pentru a da rețete, este să creștem motivarea copiilor
de a accesa conținuturi educaționale în locul celor cu mică valoare educațională?
De când lumea copiii au preferat să bată mingea în loc să-și facă temele (acum
să fie pe rețele de socializare), dar trebuie să recunoaștem că bătutul mingii
nu polua creierul atât cât are online-ul potențial de poluare. Așadar o a
doua propunere concretă: să stabilim cum creștem motivația, „engagementul” copiilor
pentru a accesa online conținuturi educaționale.
A treia
propunere: pandemia a dus
la pierderi educaționale masive. Lupta este pentru a livra conținuturi
copiilor, și asta cu orice preț. Profesorii trebuie încurajați să ofere
meditații, de ce nu online, iar asta se poate face prin două moduri: 1) să
oferim vouchere pentru meditații celor mai săraci copii și 2) să avem un sistem
simplu de impozitare sau neimpozitare a meditațiilor, astfel încât meditațiile
să nu mai fie un tabu.
Un cuvânt în
final despre marea temă a echității și accesului la educație, inclusiv online, pentru
copiii săraci. Cred că un efect pervers al discuției despre echitate poate să
fie atingerea echității prin scăderea nivelului celor de sus, așa cum se
întâmplă de 40 de ani în Franța. Să ieșim din ipocrizia cuvintelor frumoase, și
să ne focalizăm pe ridicarea nivelului celor de jos, pentru că acolo e resursa
de dezvoltare a țării. E preferabil un sistem cu discrepanțe mari, dar cu
nivel ridicat al celor de jos, decât un sistem cu discrepanțe mici, dar nivel
scăzut al tuturor.
De asemenea, da,
accesul la online al celor săraci e esențial, nu e niciun dubiu aici, dar educație
cu burta goală nu se poate face, nici online, nici offline. De aceea, mai ales
în criză, chem să găsim mijloace în cadrul școlii să-i hrănim pe cei mai săraci
copii ai României.
Mergând dincolo
de nevoia individuală, și gândind civilizațional, suntem nevoiți să observăm că
trăim într-o lume tot mai polarizată, iar polarizarea lumii este nu doar o
sursă a progresului prin ambițiile personale pe care le generează, dar și o
sursă a conflictelor: adesea cei care sunt mai jos pe scara socio-economică vor
să ajungă sus fără să respecte regulile și să ia locul celor avuți prin forță.
În istoria recentă cea mai vizibilă polarizare este pe axa nord-sud: nordul
planetei, bogat grație cunoașterii și educației, sudul, în pofida bogățiilor
naurale, sărac, pentru că neorganizat și ignorant. Polarizarea a crescut odată
cu transferul de bunuri -materii prime- dinspre sud înspre nord și, uneori,
întoarcerea lor în sud sub forma unor bunuri cu înalt conținut tehnologic.
Sudul exportă metale rare și importă „iphone-uri”. Rezultatul acestei
polarizări se vede cu ochiul liber, în presiunea imigrațională pe care sudul
sărac și needucat o exercită asupra nordului. Aceasă polarizare nord-sud nu poate
duce decât la conflict, e plină istoria de civilizații înalte demolate de cei
care vor să le ia locul.
E opinia mea că
unicul mod în care putem evita pe termen mediu creșterea gradului de
polarizare, deci unicul mod în care putem evita conflictul, este prin exportul
masiv de educație către zonele globului din care, tradițional, am important (și
uneori exploatat) materii prime. În
trecut asta nu era posibil, rezultatul fiind catastrofal pentru societățile
evoluate: căderea Imperiului Roman e exemplul clasic. Acum, grație
tehnologiilor informaționale, totul e la îndemână. Dacă suntem deștepți, noi,
românii, putem juca un rol important pe această viitoare piață a educației
online. Să nu o ratăm.
Comentarii
Trimiteți un comentariu