Ce e de făcut în educație? Agenda viitorului președinte
Chiar dacă există multe școli bune, preponderent în urban, unde se pot găsi soluții pe cont propriu, sistemul de educație de stat este stricat dincolo de reparabil. Pentru a reface sistemul educațional din România e nevoie de un președinte și premier care să facă, 10-15 ani, cu perseverență, lucrurile de mai jos. Mai trebuie clarificat că apartenența la Uniunea Europeană în domeniul educației este precizată de articolul 165 al Tratatului privind funcționarea Uniunii Europene și care ne spune că noi, în România, avem responsabilitatea conținutului învățământului și organizării sistemului educațional în funcție de caracteristicile noastre culturale și lingvistice. Altfel spus nu există „standarde europene” în educație pentru că Uniunea nu are vocația unei aplatizări culturale.
Întreaga acțiune
a noastră trebuie să se bazeze pe ideea că viitorul este tot mai incert. În
ultimi 5 ani nimeni nu a intuit marile evenimente care ne-au schimbat radical
viața: COVID, agresiunea putinistă în Ucraina, viteza uluitoare cu care
inteligența artificială a intrat în viețile noastre. Așadar trebuie să ne
pregătim pentru a fi flexibili, pentru a avea oameni funcționali și performanți
în condițiile unei incertitudini mărite, motive pentru care sunt de urmat cele
trei linii de acțiune de mai jos.
1.
Profesori performanți
Ar trebui pus pe picioare o instituție care, prin formare continuă și îndrumarea
formării inițiale, să dea profesori care la sala de clasă:
1.1.
să
transmită conținuturi,
inclusiv o importantă componentă culturală
1.2.
să-i
învețe pe copii o metodă,
structurându-le gândirea
1.3.
să
asocieze învățării o experiență emoțională pozitivă
1.4.
să-i
învețe pe copii să operaționalizeze ceea ce au învățat și metodele intelectuale pentru a rezolva
multiplele probleme puse de viață.
2.
Modernizare curriculară
Cu impact pe termen mediu și lung este de inițiat un efort de modernizare curriculară
care:
2.1.
să
se axeze pe fundamental: științe, umanioare, arte, sport, astfel încât tinerii să aibă flexibilitate
ocupațională bazată pe cunoștințe și competențe solide
2.2.
să aibă un grad de flexibilitate adaptat vârstei și situației fiecăruia
2.3.
să evolueze înspre transdisciplinaritate
2.4.
să fie coerent cu
efortul de formare profesională a profesorilor de la punctul 1.
Cu impact imediat trebuie pus accentul pe DUALVET pentru a răspunde unor nevoi reale
imediate ale elevilor și ale economiei. Nu trebuie neglijat nici învățământul
profesional clasic, prin crearea de centre de excelență pe marile domenii care
să coordoneze celelalte unități de profil din țară.
3.
Școli Centrale
Rețeaua școlară trebuie consolidată pentru a oferi
oportunități educaționale cât mai înalte tuturor copiilor. Azi un număr prea mare de copii învață în
școli prea vetuste cu profesori prea puțin pregătiți, pe care naveta îi epuizează
înainte de a intra la clasă. Obiectivul „Școlilor Centrale” este să avem cât
mai mulți copii în școli impecabil dotate, atât din punct de vedere material
cât și profesional. Astfel copiii care azi au șanse scăzute -mai ales în
rural- vor avea oportunități educaționale mai mari. Echitate înseamnă ridicarea
nivelului celor de jos și stimularea excepționalității celor care pot. Nu
este nicio problemă dacă decalajele între cei de jos și cei de foarte sus sunt
mari, atât timp cât cei de jos sunt la un nivel bun.
Trebuie stabilit un număr de școli în care se va investi masiv, pentru a
face din mutarea copiilor care azi nu au șansa la o educație de calitate o
atitudine aspirațională. Altfel spus prin oferirea de alternativă de calitate,
precum și încurajare financiară, trebuie produsă o mișcare societală a părinților
prin care să aspire la a-și da copiii la aceste Școli Centrale, astfel încât școlile
mici, neperformante, să fie de la sine abandonate de părinți și elevi.
Pe lângă aceste măsuri
concrete trebuie reluate deliberările societale la toate nivelurile politice, președinție,
parlament, minister, societate civilă, organizații ale profesorilor, cu
obiectivul de a produce o dinamică societală a educației, al cărei rezultat să
fie ca învățarea să devină un reflex social: fiecare copil, indiferent de
condiția lui socială și materială să știe încă din primele sale experiențe
în viață, că propria sa educație este cel mai eficient ascensor social. Dar
pentru ca aceste deliberări să aibă tracțiune în societate, e nevoie ca cei
care le poartă să aibă autoritatea profesională, morală și comportamentală
pentru a fi credibili. E obligația noastră să clădim o societate în care
fiecare copil să vină la școală pregătit mental să absoarbă ceea ce i se predă,
să aibă încrederea că fiecare zi petrecută în școală este un pas în plus către
visul său.
Note: acest text este
o sinteză a certitudinilor semnatarului, a unor documente și bune practici
precum și a opiniilor unor personalități din domeniul educației. Specific:
1)
Elemente
semnificative din acest text sunt preluate din diverse documente și luări de
poziție, dintre care cele mai proeminente îl au ca autor pe Mircea Miclea: https://www.youtube.com/watch?v=RDvg23tiwiM,
https://www.youtube.com/watch?v=lltSYRA0KNk,
https://www.youtube.com/watch?v=vUOKrzHfzYc,
https://www.youtube.com/watch?v=_x69hrpO4YA,
https://www.youtube.com/watch?v=-xDW6PlUlOc
2)
Un
concept similar cu cel al „Școlilor Centrale” precum și un institut de formare
profesională (INEL) există în Republica Moldova
3)
Articolul 165 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene:
(1)
Uniunea
contribuie la dezvoltarea unei educații de calitate, prin încurajarea
cooperării dintre statele membre și, în cazul în care este necesar, prin
sprijinirea și completarea acțiunii acestora, respectând pe deplin
responsabilitatea statelor membre față de conținutul învățământului și de
organizarea sistemului educațional, precum și diversitatea lor culturală și
lingvistică. Uniunea contribuie la promovarea obiectivelor europene ale
sportului, având în vedere totodată caracterul specific, structurile bazate pe
voluntariat, precum și funcția socială și educativă a sportului.
(2)
Acțiunea
Uniunii urmărește:
— să dezvolte
dimensiunea europeană a educației și, în special, prin învățarea și răspândirea
limbilor statelor membre;
— să favorizeze
mobilitatea studenților și a profesorilor, inclusiv prin încurajarea
recunoașterii universitare a diplomelor și a perioadelor de studiu;
— să promoveze
cooperarea dintre instituțiile de învățământ;
— să dezvolte
schimbul de informații și de experiență privind problemele comune sistemelor
educaționale din statele membre;
— să favorizeze
dezvoltarea schimburilor de tineri și de formatori socio-educativi și să
sprijine participarea tinerilor la viața democratică a Europei;
— să încurajeze
dezvoltarea educației la distanță,
— să dezvolte
dimensiunea europeană a sportului, prin promovarea spiritului de echitate și de
deschidere în competițiile sportive și a cooperării între organizațiile cu
responsabilități în domeniul sportului, precum și prin protejarea integrității
fizice și morale a sportivilor, îndeosebi a celor mai tineri dintre aceștia.
(3)
Uniunea
și statele membre favorizează cooperarea cu țările terțe și cu organizațiile
internaționale care au competențe în domeniul educației și sportului și, în
special, cu Consiliul Europei. (
(4)
Pentru
a contribui la realizarea obiectivelor menționate de prezentul articol: —
Parlamentul European și Consiliul adoptă acțiuni de încurajare, cu excepția
oricărei armonizări a actelor cu putere de lege și a normelor administrative
ale statelor membre, hotărând în conformitate cu procedura legislativă ordinară
și după consultarea Comitetului Economic și Social și a Comitetului Regiunilor;
Consiliul adoptă recomandări, la propunerea Comisiei. Articolul 166
(ex-articolul 150 TCE) (1) Uniunea pune în aplicare o politică de formare
profesională care sprijină și completează acțiunile statelor membre, respectând
pe deplin responsabilitatea statelor membre față de conținutul și organizarea
formării profesionale.
Comentarii
Trimiteți un comentariu